ارتباط مؤثر Effective Communication
جهان امروز را جهان ارتباطات می نامند. دنیایی که به دهکده جهانی موسوم شده است و در هر لحظه میلیونها پیام ارتباطی رد وبدل می شود. در اینچنین دنیایی اگر بخواهیم به موفقیت و پیروزی برسیم چاره ای جز آن نداریم که با برقراری ارتباطی سالم، مؤثر و مفید بتوانیم به تعاملات خود با دیگران بهبودی و سودمندی ببخشیم. ارتباطات، فضای اجتماعی مورد نیاز را برای زندگی انسان ها فراهم می نماید.
مسلما ارتباط مؤثر، اولین قدم برای تعاملات سالم و صحیح و مفید انسانها است. تا وقتی که این ارتباط بدرستی برقرار نشود، هیچ پیامی به ثمر نمی رسد. بعبارت دیگر تا ارتباط مؤثر ایجاد نشود هیچگونه پیامی نمی توان داد زیرا پیام والای ما قربانی فیلترهای مخاطب میگردد.
توانایی برقراری ارتباط مؤثر به فرد کمک می نماید تا بتواند مناسب با فرهنگ جامعه، موقعیت خود را بیان نماید، بدین معنی که فرد بتواند نظرها، عقاید، خواسته ها، عواطف و احساسات و هیجانات خود را ابراز و به هنگام نیاز بتواند از دیگران درخواست کمک نماید و از آنها راهنمایی بخواهد و یا بالعکس به دیگران کمک نماید و از کمک به آنان لذت ببرد و انرژی روانی بگیرد.
مهارت ارتباط مؤثر از عوامل مهم یک رابطه سالم است و این مهم میان انسان ها از دو طریق صورت می گیرد: کلامی Verbal و غیر کلامی Non-verbal
اگر معلمی نمی تواند یک مدرس خوب باشد، اگر یک فرزند نمی تواند حرف پدر و مادرش را بفهمد، اگر پدر و مادری نمی توانند فرزندان خود را درک کنند، اگر یک زوج نمی توانند یکدیگر را به راحتی تحمل نمایند و یک زندگی مسالمت آمیز داشته باشند و یا اگر مدیری با کارمندان خویش مشکل دارد و یا نمی تواند به درستی در مذاکرات خویش با مدیران دیگر از منافع سازمان خود دفاع کند، همه فقط به این خاطر است که نمی توانند ارتباط مؤثر برقرار نمایند.
برای رسیدن به یک ارتباط مؤثر، تکنیک ها و روشهای گوناگونی وجود دارد که بایستی با آموزش دیدن، تمرین و مهارت به آنها دست یافت.
گستره موضوعات ارتباطات بسیار زیاد است و تحقیقات زیادی را محققان و دانشمندان علم ارتباطات در این باره نموده اند که بایستی با همت بلند و تلاش فراوان و صرف وقت به این مهم دست یافت.
روشها وتکنیک های ارتباط مؤثر هریک بحث جداگانه و دوره آموزش کاملی می طلبد که در این جا به طور اجمالی برای شما آورده ایم؛
- القاء کردن Induction
- زبان تن Body Language
- گوش کردن فعال Active Listening
- ادراکهای حسی Representational Systems
- همدلی Empathy
- محبوبیت و مقبولیت Popularity & Acception